tirsdag 19. januar 2010

På`n igjen.

Etter noen rolige mnd grunnet en ødelagt pote hos Reina er det på tide å få juleflesket av både hund og mann. Under en jakttur i høst skadet Reina en tredepute på venstre framfot, ett stort , dypt sår åpnet seg og det var ikke annet å gjøre enn å parkere bikkja og vente på at poten skulle gro sammen. Da det var gått litt over en mnd og man nærmet seg slutten av oktober var jeg ute å prøvde bikkja igjen. Men da en time va gått var det skuffende tydelig at såret i poten var gått opp igjen. Og siden da har vi begge stortsett hatt rolige dager. Jeg med dårlig rygg og bikkja med dårlig pote.

Men her om dagen fant jeg ut at det var på tide å få unnagjort årets første tur på bortoverski. I ett blytungt føre bestående av løs og våt snø stavret hund og bikkje seg avgårde i terrenget. Bikkja sank ned opp til buken og jeg sank ned til midt på leggen. Det kjentes ut som snøen sugde til seg skiene, og det var en voldsom kraftanstrengelse bare å få beveget føttene forover. Det var så ille at jeg faktisk vurderte om jeg skulle bli nødt å gå fiskeben...NEDOVER.

Turen var forsåvidt fin den. Været var godt og fjellet fint. Men vi brukte ca 3 timer rundt i ett terreng som vi vanligvis bare bruker 1,5 timer på å jakte oss igjennom. Dessverre fant vi ikke fugl, men det positive var at jeg fant godt med beitespor på de plassene man vanligvis finner fuglen på denne tiden av året. Og i så måte lover det kanskje godt for fortsettelsen i vinter.
Planen er å få Reina klar for en vinterprøve i søken etter en AK premiering. Om hun fortsetter der hun slapp i høst burde dette så absolutt være innenfor rekkevidde. Men det innebærer også at hagla blir liggende hjemme. Hun ble litt løs i skuddet i høst og ville gjerne knallapportere. Så jeg må nok bruke litt tid på å få henne "fast" i skuddet, samt at jeg regner med hun vil trenge litt oppfriskning på RIOS.

Forhåpentligvis blir det vær og tid til en del turer utover vinteren med påfølgende bloggoppdatering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar