fredag 28. august 2009

Kommunikasjonssvikt, eller vanskelige forhold?

Tok meg en tur i fjellet i ettermiddag/ kveld og fikk en del fugl foran Reina med vekslende hell, men desverre mest uhell.
De to første situasjonene hadde potensialet til å bli glimrende. Den første så jeg hun nøstet på beitefot og avanserte forover i medvind på skrå bakfra, helt til hun kom inn i vinden og fikk overvær og stoppet opp, men startet så avansen, noe som resulterte i at hun støkket ett kull. Hun var forholdsvis rolig, men jeg følte ett visst behov for å markere meg og hanket henne bryskt tilbake. Litt senere så jeg hun startet avanse mot noe kratt, og la inn ett par kunst pauser, men det resulterte i at hun støkket en enkel fugl og forfulgte noen meter. Dette ble også bryskt påtalt.
En stund senere så jeg hun atter rotet på beitefot, men denne gangen festet hun stand. Da jeg kom opp til henne og ba om reis så gikk en enkel fugl, og Reina var komplett rolig(video)

En stund senere markerte hun sterkt, men ble så borte for meg. Jeg lette en stund uten å finne henne. Plutselig så jeg ett kull som lettet fra ett tett vegetert område og jeg fikk visuel kontakt med Reina, som umiddelbart stoppet på tilrop. Hun hadde nok stand der, men da jeg ikke dukket opp ordnet hun opp på egen hånd. Forsåvidt fornøyd med at hun stoppet umiddelbart på tilrop.

Kort etter går hun opp i stand ved en gran. Jeg går opp, ber om reis. Hun reiser villig en enkel rype og er rolig(video)

Dagen avsluttet med at jeg så hun avanserte på noe godlukt og en rype tok til vingene til side for Reina som stoppet i sporene på tilrop. Da jeg gikk opp til henne, rett i mot henne, lettet 6-7 ryper til rett foran henne. Jeg antar at Reina hadde disse fuglene i nesen og var ikke klar over den sol lå noe til siden og at dette kunne være ett hendelig uhell.
Men det er noe bekymringsverdig at hun avanserer opp såvidt mye fugl. I mange av situasjonene ser det ut til at hun har full kontroll på fuglene, og hadde hun bare stoppet før den siste meteren så hadde det blitt svært fine situasjoner.
Nå har det vært tørt og varmt de dagene dette har vært ett problem,såvidt jeg kan erindre. Og jeg er usikker på om det kan skyldes at hun tackler slike forhold dårlig, eller om det er Reina som er i ferd med å utvikle seg i negativ retning pga manglende tilbakemeldinger.
Nå får man håpe på litt fuktigere forhold slik at man får se om dette gjentar seg, eller om det blir bedre og situasjonene blir "renere".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar