mandag 1. februar 2010

Arbeid vs Fjellet.......TKO

Ergo ble det fjellet i dag. Siden det var kaldt og sol fristet fjellet mer enn arbeid, dermed ble verneskoene lagt til side til fordel for skiskoene.
Jeg hadde sett for meg at det skulle være løs-snø og svært tungt føre, noe det forsåvidt var på sine plasser. Men mest var det fokkskare som hunden brøt igjennom på. Heldigvis hadde jeg investert i potesokker fra Kvernmolias kennel. Det var på tide å prøve sokker på Reina for første gang. Til min store overraskelse fant hun seg umiddelbart til rette med sokker.Sokkene ble satt på hard prøve på glass-skare, men besto prøven utmerket. Jeg kunne etter 3 timer i fjellet såvidt se litt slitasje på den ene.
Jeg prøvde å feste sokkene med sportstape for å sikre meg mot at disse ikke falt av. Sportstapen satt ikke særlig godt pga fukt, men borrelåsen på sokkene holdt disse på plass uten noe problem. Men jeg tror jeg senere vil bruke sportstape litt oppover bena for å hinder sårskader av skare oppover hasene. Men jeg tror kanskje jeg legger litt gaffatape over sportstapen for å sikre at det hele holdes på plass.
Jeg vil anbefale alle til å at en titt på linken nederst på innlegget for å skaffe seg rimelige og gode potesokker til hunden sin.
Forøvrig så vi ikke snurten av fugl i fjellet. Ved ett tilfelle fant jeg Reina sittende i terrenget etter litt leting. Mulig hun hadde støkket fugl her, men jeg kunne ikke se beitespor i umiddelbar nærhet så jeg vet ikke. Det er mulig hun hadde stand da jeg skimtet henne oppi lia, men siden jeg mistet henne av synet på tur opp til henne vet jeg ikke . Intet sett, intet hørt. Apropos hørt...... Om hun hadde stand da jeg så henne oppe i lia, er det ikke umulig at fuglen tok til vingene da jeg nærmet meg. Skaren var av en sånn art at det støyet fælt under skiene. Det føltes som å gå på hjortejakt med hornorkester, og eventuelle fugler i nærheten måtte vært både blind og døv om de ikke skulle merke at vi nærmet oss.
Det positive får være at hund og mann fikk sårt tiltrengt kondisjonstrening, og at Reina så ut til å greie å jobbe hardere og med mere fart og tæl med potesokker, uten plagsom ising og såre poter.

1 kommentar:

  1. Hei! Artig at du leser bloggen! Jeg har en egen til bikkja hvis du er interesert :)
    http://emmadagfordag.blogspot.com/

    SvarSlett