søndag 28. februar 2010

Det nærmer seg.

Nå er vi bare en snau uke unna vår første prøvestart på 2 år, samme plass som sist, og forhåpentligvis med bedre resultat.
Vi skal stille to dager i lifjell kommende helg, og som vanlig er jeg mer usikker enn sikker hva hunden angår. Vi har hatt noen treningsturer og alle har foregått i svømmeføre, og vriene forhold for hunden. Resultatene har vært varierende, noen ganger med fine fuglearbeider og andre ganger har jeg følt at svidde sjanser har vært gjennomgangsmelodien. Men uansett situasjon har bikkja opptrådd maskinelt i forhold til oppflukt. Av alle de gangene jeg har sett henne i fugl, være seg støkk langt ute, sprukne avanser eller komplette fuglarbeider har det ikke vært ett skritt etter i oppflukt. Og jeg vil bli svært overrasket om hun ramper seg ut i fugl. Men man vet jo ikke hvordan hunden vil tackle å gå med, og bli presset av makker. Men slik jeg vurderer Reina kan jeg ikke med beste vilje se at det er hunder som tackler dette bedre enn henne pr nå. Det er noe stødig og fornuftig over det hele.
Usikkerheten går på om hun er skarp nok å ta sine sjanser på fugl. Gjør hun det, har jeg store problemer med å se at hun kan unngå å bli premiert. Men trening er trening, og prøve er prøve så man får bare krysse fingrene og håpe på det beste. Men utgangspunktet kunne ikke vært stort bedre. Hun jobber hardt, går godt og er fullstendig rolig i oppflukt og skudd. Minuset pr nå er at hun ikke har apportbevis og i så måte ikke har mulighet til å oppnå 1.Ak med mindre jeg tar sjanse på å vise apport i fjellet. Om hun ligger an til 1.Ak og noen i partiet har med apportfugl tror jeg at vi sjanser på at hun vil apportere.
Nå skal vi forhåpentligvis få ett par siste turer i fjellet først i uka slik at den siste finpussen blir gjort og vi kan starte prøven med et positivit sinn og med følelse av at man er klar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar