onsdag 2. september 2009

Fantastiske Reina

Etter ett par dager med dårlig vær, mye vind og regn i bøtter og spann så var det på tide å ta ut Reina på det jeg antok ville være nokså lett fugl.
Da vi hadde gått en halvtimes tid ble hun bort for meg over en kant. Jeg fortsatte bare forover i marsjretningen og regnet med at hun ville slå inn foran meg ganske snart. Da det gikk noen minutter uten at hun dukket opp fant jeg det best å gå å se over kanten hvor hun hadde gjort av seg. Langt nede i lia ser jeg at hun står på tåneglene med høyt hode. Da jeg gikk opp til henne skjønte jeg at fuglen lå nok langt foran henne. Jeg gikkk opp på siden av henne og sammen avanserte vi forover, og Reina stoppet opp. Jeg ba henne gå på og hun la ut noen meter foran meg og reiste rolig og behersket ett kull på 6-8 ryper som lettet 10-15 meter foran hunden.Reina var komplett rolig i oppflukt. Det var godt å se at hun greide å tackle også fugl som ikke trykte som brostein.
Jeg merkte meg hvor fuglene slo seg ned noen hundre meter lengre frem i terrenget. Jeg slapp Reina på og vi gikk mot stedet der jeg mente fuglene lå mens hun revierte tett gjennom bjørklia og ble bort for meg. Jeg fortsatte bare forover og etter ett par minutter finner jeg henne i stand. På komando kanonreiser hun 2 fugler og er komplett rolig. Under utredning trøkker jeg opp 2 fugler og regner med at sjansen for å få has på noen gjennliggere var forsvunnet. Men da hun har hentet ny vind slår hun seg litt ned i lia og fester ny litt usikker stand. Jeg ber henne gå på og hun reiser behersket en enkelt rype og er komplett rolig.
Med tre slike perfekte arbeider i sekken var det bare å koble hunden og gå hjem...bedre blir det neppe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar