lørdag 31. januar 2009

Høyfjellet`s N010 Luis Garcia Sanz(Reina)

Reina ble født 07.06.2006 av Borderhaugens Artemis(04239/04), far er Fosens F-Kjør(17493/03). Begge hundene var på dette tidspunkt i eget eie, men eies nå av tidligere sambo Kari Ann Sjøvoll.
Jeg bestemte meg lenge før valpene var født at jeg skulle ha den største tispa i kullet, som altså ble Reina.
Reina viste seg tidlig i valpekassen å være en friskus av en hund, ett inntrykk som bare er ytterligere bekreftet etter hvert som tiden har gått.
Hun er en viljesterk og bestemt dame med fantastisk gemytt, jaktlyst og vilt begjær.
Hun ble tidlig introdusert for fjellet og alt det som finnes der. I en alder av ca 5 mnd hadde hun sin første erfaring med rype, og man kunne allerede da se at her hadde man en hund som visste hun var fuglhund, og av den jaktgale sorten. Noe som jeg også hadde regnet med da jeg kjente foreldrene svært godt, og disse også var "Formel 1" hunder.
Reina er en type hund som ikke har en "naturlig" stand, til det er jaktlysten og trøkket i hunden så stort at dette overstyrer det meste. Jeg hadde på dette tidspunktet gode muligheter for trening på tamfugl, og etter hvert som hun greide å beherske seg i oppflukt begynte også standene og komme mer hyppig. Det største problemet så langt har vært at hun er ekstremt djerv og har en tøff inngang på fugl som har ført til at støkk frekvensen har vært for høy. Men med alderen og trening på dette ser man tegn til at dette også er i ferd med å ordne seg.
Reina ser ut til å være en stødig viltfinner, og en jaktglad hund som jeg har stor tro på kan hevde seg godt på prøve og i jakt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar