onsdag 18. februar 2009

Hovne mandler.....og halmstråklamring.

I går måtte jeg til vetrinæren for å få sydd noen sting i foten på Reina etter ett uhell med snøfjerning fra pelsen. Når hunden var ned-dopa så ba jeg vetrinæren ta en titt på mandlene når hun først var igang. En rask inspeksjon slo fast at mandlene var "frodige" som hun kalte det, og at vevet opp mot nesen så irritert ut. Mandlene er jo direkte koblet til luftveis systemet og kan være ett alternativ i forhold til hennes noe rare atferd i fugl. Har kjørt nesemidd kur i en uke nå, og starta i dag med antibiotikakur for å få orden på mandlene. Har sett hunden i søk på meget tungt føre, og det er ingenting som synes å være i veien med "motoren", og stusser på at jeg ikke har sett noe symptomer i forhold til allmentilstanden hos hunden. Og med tanke på det tror jeg mandlene er ett nylig oppstått problem som ikke har sammenheng med elendig fuglbehandling. Men slik situasjonen er nå er jeg nødt til å kunne utelukke eventuelle medisinske årsaker for å kunne legge en plan for at hunden skulle kunne lykkes bedre på sikt. Etter å ha undersøkt litt rundt er det ingen tvil om at det jeg ser av hunden er ofte observert hos hunder med midd, eller mandelproblemer. Klamrer meg til halmstrået som sier at det er ett medisinsk problem, men som ukuelig pessimist så virker det å være for enkelt. Men det blir greit å få ryddet tvilen unna etter endte kurer slik at man kan få sett problemet i det rette lyset.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar